Interview met de nieuwe onderwijskundig leider Tom Pellis

Hallo Tom, wat leuk dat je de onderwijskundig leider wordt van de nieuwe school in Zuidwijk. Stel je voor!

Mijn naam is Tom Pellis. Ik ben 39 jaar oud en sinds 2008 getrouwd met Esther. Samen hebben we twee kinderen, een zoon van zeven en een dochter van vier. Mijn vrije tijd besteed ik aan koken, lezen, wandelen met onze hond, fotografie en culturele activiteiten.

 

Ik werk nu zo’n 15 jaar op verschillende plekken en in verschillende functies in het onderwijs. Als onderwijskundig leider stuur ik het docententeam aan en draag ik er zorg voor dat het onderwijs iedere dag een stukje beter wordt.

 

Wat zijn je ervaringen met het starten van een nieuwe school?

Mijn carrière is begonnen in New Delhi, India. Daar heb ik gewerkt op de Mirambika Free Progress School, een bestaande school in het zuiden van de stad. Daarnaast ben ik in de periode dat ik daar woonde onderwijs gestart in een sloppenwijk van Gurgaon.

 

Mijn werk in Nederland startte in het dorp Made op basisschool de Stuifhoek. Ik werkte daar acht jaar in verschillende functies. Van leerkracht groep 6 tot bouwcoördinator onderbouw met adjunct-directietaken. Als vrijwilliger dacht ik mee over de pedagogische onderwerpen bij het Nederlands Instituut Voor Onderwijs en Opvoedingszaken (NIVOZ). Ook was ik betrokken bij de oprichting van ‘Platform het kind’ (discussieplatform voor leerkrachten en onderzoekers).

 

Daarnaast werkte ik mee aan de ontwikkeling van een nieuwe school in Breda. De naam van de school is Flowkids en deze school biedt ruimte voor hoog sensitieve kinderen in die regio. Sinds 2012 ben ik directeur van Nutsbasisschool Teteringen en mede-directielid binnen Stichting Nutsscholen Breda. Binnen die stichting geven we onderwijs aan zo’n 1900 kinderen, samen met zo’n 150 personeelsleden. De school die we in Teteringen startten, begon met 19 leerlingen. De school telt nu 200 kinderen en zit sinds een paar weken in het nieuwe gebouw. Daarom is het tijd om elders te gaan bouwen aan een nieuwe leercultuur. Dat was precies het moment dat ik in aanraking kwam met de nieuwe school in Zuidwijk.

 

En nu sta je voor een mooie nieuwe uitdaging in Zuidwijk!

Ik geloof in goed onderwijs voor iedereen. Hiervoor is het belangrijk dat je op de juiste manier samenwerkt met alle betrokkenen. We geloven samen in de hoogste doelen. Ik denk vanuit kansen en verbinding. Door mijn ervaring met nieuwe ideeën is het logisch dat ik die uitdaging in Zuidwijk aanga. Hoewel ik Rotterdam en Zuidwijk niet goed ken, ben ik geïnteresseerd in zijn grootte en de chauvinistische kracht. Dat zag ik ook in New Delhi en dat mis ik.

Ik voorzie een prachtige toekomst in samenwerking en toewijding, juist vanuit alle verschillende achtergronden die er zijn in Zuidwijk. Iedere ouder/verzorger wil een veilige plek vol aandacht en oog voor hun kind, ongeacht plaats of achtergrond. Vanaf dat vertrekpunt kun je veel.

 

Wat gaan we de komende tijd van jou zien?

Vanaf augustus zal ik zal meer in de wijk te zien zijn. In de afgelopen periode ben ik vaak door de wijk gewandeld. Ik heb kennis gemaakt met de fietsenmaker bij L.J. de Mik en gekletst met buurtbewoners op straat en in hun tuin. Een broodje gehaald bij bakker Klootwijk en een goede fles Turkse wijn bij slijterij Proost. Ik hoop spoedig gesprekken te hebben op de andere scholen in de wijk, bij wijkcentra en met andere partners in de wijk. En een aangeboden kop koffie of thee bij bewoners in de wijk sla ik ook niet zomaar af. Ik hoor het graag! Tot ziens daar.